HoviKodin huikea vuosi 2019

HoviKodin huikea vuosi

HoviKoti-ryhmällä on ollut kummallinen vuosi. Vuosi 2019 alkoi isojen toimijoiden käynnistämällä myllerryksellä, kun Aluehallintovirasto (AVI) ja Valvira viimein ottivat tiukan kannan alilaatuun. Valitettavasti keskustelussa yksityisten toimijoiden laadun puutteista on samaan ryhmään niputettu myös HoviKodin kaltaiset kasvolliset, paikalliset hoivapalvelutoimijat, joiden toiminnassa ei vastaavia puutteita ole havaittu. Meillä valvonnan tehostaminen näkyi välittömästi yksiköissä kuntien ja kaupunkien yllätystarkastuksina. Joskus jopa niin tiheään, että edelliset eivät olleet saaneet omaa tarkastustaan loppuun, kun uudet tarkastajat jo saapuivat pihaan. Mielestämme hoivapalveluissa tarkka syyni on erinomaisen hyvä juttu.  

Toiminnan jatkuva kehittäminen kantaa hedelmää

HoviKodin yksiköiden pitkään jatkunut järjestelmällinen laatutyö ja toiminnan jatkuva kehittäminen kantaa hedelmää. Totesimme, että ISO9001-sertifioitu HoviTori-toimintakäsikirjamme ja järjestelmällinen hoivatyö sen ohjaamana toimi juuri niin hyvin kuin odottaa saattoi. Toimintamme läpinäkyvyys ja henkilöstömme sitoutuminen osaltaan varmistivat, että toiminnassamme ei ole löytynyt huomautettavaa. Tervehdimme ilolla tätä uutta toimintaympäristöä, jossa kaikki alan toimijat noudattavat sopimuksia sekä uskomme, että kunnat ja kaupungitkin ovat heräämässä siihen, että paikallisia ja kasvollisia hoiva-alan toimijoita vastaisuudessakin tarvitaan kipeästi.

Asiakas saa päättää

Jos ensi vuodelle 2020 jotain saisi pyytää AVI:lta ja muilta viranomaisilta, se olisi hiukan enemmän joustoa niille toimijoille, joiden hoivapalvelujen laatu ja toimintatavat ovat kunnossa. Mielestäni meillä olisi Suomessa suuri tarve kehittää vaikuttavampia ja tuloksellisempia palvelumalleja, mutta tällä hetkellä tuntuu, että uusille innovaatioille ja palvelumalleille ei oikein anneta tilaa. Työkalupakissa on vain kotihoito ja palveluasuminen eri muotoineen kuten tehostettu palveluasuminen ja tuettu palveluasuminen. Onneksi nyt on yhä enemmän puhetta siitä, että siirryttäisiin palveluseteliin, henkilökohtaiseen budjettiin tai vastaavaan järjestelyyn. Pääasia on, että asiakas saa päättää jaloillaan ja se jos mikä ohjaa palvelujen kehittämistä oikeaan suuntaan. Sillä silloin valta on siellä missä sen kuuluukin olla: asiakkaalla itsellään.